loading...
بوستان
محسن بازدید : 16869 1391/06/01 نظرات (5)

پرورش گل ياس رازقی

 

گل ياس رازقيبا نام علمی  (Jasminium Pubescens) و از خانواده  اُلئاسه(OLEACEAE ) گياهی است بالارونده با گل های سفيد و کوچک که بسيار معطرند. اين درختچه زيبا و زيتون از يک خانواده  هستند. معمولاً رازقی را در کنار آلاچيق ها و ديوارهاو نرده ها يا کنار درهای ورودی می کارند تا در فصل گل از عطر گل هايشاستفاده کنند. رازقی در تابستان به گل می نشيند و خانه شما را معطر میکند. در مناطقی مثل نواحی شمال کشور در فضای باز به آسانی رشد می کند، امااز آن جايی که نسبت به سرمای زمستان حساس است در نواحی سرد بايد در گلدانکاشته شود و در زمستان به داخل ساختمان منتقل گردد.اضافه کردن مکمل هایغذايی در فصول گرم به گلدهی رازقی کمک می کند.از اوايل پاييز تا اوايلبهار هر وقت که فرصت داشتيد می توانيد به انتقال و کاشت نهال رازقی اقدامکنيد. اما تکثير آن را بايد در بهار انجام دهيد.

 

گل ياس رازقي


خاک مناسب :
چون گلهای رازقی و ياس رازقی از گروه نباتات آهک گريز ميباشند ، خاکگلدان آنها بايد بکلی فاقد مواد آهکی باشد.
 
در مناطق پرورش اين گلها تناسب خاک گلدانها بقرار زير است :
خاک برگ پوسيده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳ قسمت ، شن شسته شده ( ماسه )  ۲ قسمت ،خاک معمولی باغچه ۱ قسمت .

ابياري :

دفعات آبياری به مقتضای فصل و درجه حرارت محيطفرق می کند . درتابستان بويژه در موسم گل دادن بايد روزی يکبار به آن آبداد . حتی آبی که به آنها داده میشود نيز نبايد قليائی و دارای مواد آهکی باشد . علاقمندان پرورش اين گلها در تهران وشهرستانهای مرکزی می توانند برای خنثی کردن اثرات زيان بخش آب آهکی وقليائی يک قطعه زاج سياه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبياریآب را روی آن بريزند .

 

كود دهي :

 موقعي که غنچه گلها ظاهر می شود حتمأ بايد بپای بوته کودداد . بهترين کود طبيعی که باغبانان با تجربه مصرف می کنند ، شيره کودگوسفندی است و طرز تهيه آن بدين طريق است که ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری شيرهکود را پس از بهم زدن بپای هرگلدان می ريزند . در محلهائی که تهيه کودطبيعی دشوار است ، مصرف کود شيميائی مخلوط سولفات آمونيم و فسفات آمونيمبه نسبت ترتيب سه و يک و بقدر يک قاشق غذا خوری در هر دو هفته از اواسطبهار به بعد توصيه می شود .

گل ياس

 

نحوه ازدياد :
گل رازقی و ياس رازقی را معمولا از طريق خوابانيدن شاخه ، قلمه زدن وکشت پاجوش زياد می کنند .وممکن است آنها را با پيوند نيز زياد کرد .
خوابانيدن شاخه:
برای اين منظور شاخه های بلند يک يا دو ساله را که در قسمت پايين بوتهقرار دارند انتخاب کنيد، زير هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شدهقرار دهيد و قسمت ميانی شاخه را در داخل گلدان بکاريد. لازم است هرسرشاخه شامل دو يا سه جوانه باشد. معمولاً يک ماه و نيم به طول می انجامدتا شاخه های خوابانيده شده كاملا ريشه دار شوند. برای سرعت بخشيدن به ريشه زايیشاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که بايددر ماسه قرار گيرد با نوک چاقو خراش بدهيم. بعد از اينکه ريشه ها توليدشدند شاخه را از پايه مادری جدا می کنيم. نهالهای جوان ريشه دار را درون گلدانهای حاوی خاک مناسب بكاريد.

 

تکثير با قلمه :
قلمه ها را بايد در بهار قبل از باز شدن چشمها و رويش جوانه ها ازشاخه های قوی يکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت يکهفته درون گونی کنفی يا پارچه کرباس مرطوبی پيچيد و با پاشيدن آب پارچه رامرطوب نگهداشت . در پايان هفته هر ساقه رابه چند قطعه به طول ده تا بيست سانتی متر تقسيم می کنيم. قلمه هايی راانتخاب کنيد که دارای سه تا چهار جوانه باشند، اين قلمه ها بابد حداقل بهمدت 6 هفته در ماسه کاشته شوند. قلمه های کاشته شده را در سايه قرار دهيدو همه روزه به آنها آب بدهيد. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی ياباغچه منتقل کنيد.

 

تکثير از راه پيوند :
گل رازقی و ياس رازقی را می توان بوسيله پيوند روی ياس سفيد (چمپا)  نيز زياد کرد . در بهار با پيوند شکمی يا مجاورتی و در پائيز پيوندشکافی بهتر است . حسن اين طريق تکثير آن است که چون ياس سفيد را می توانتقريبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظير گلهای رازقی و ياس رازقی بهخاک هوموسی اراضی جنگلی احتياج ندارد و با پيوند آنها روی پايه ياس میتوان از زحمت تهيه خاک هوموس رهائی يافت و از دادن آب قليائی نيز نگران نشد .

 ياس رازقي

منابع :

http://www.hawzah.net

http://farshadpileste.blogfa.com

http://armiranian.persianblog.ir

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط REZA در تاریخ 1393/04/11 و 23:08 دقیقه ارسال شده است

سلام من هر جا رفتم نتونستم این گل رو بخرم.لطفا اگه می دونید کجا گیر میاد بهم بگید
شکلکشکلک

این نظر توسط شیرین در تاریخ 1393/02/23 و 20:10 دقیقه ارسال شده است

سلام من یه یاس 4ساله دارم و عاشقشم شاید بنظرتون مسخره بیاد ولی باهاش حرف میزنم نوازشش میکنم بخش مهمی از زندگیمه
متاسفانه مریض شده و هر کاری کردم بی نتیجه بوده هر بار بعد از شستشو و سمپاشی یه مدت خوبه ولی باز مریضیش برمیگرده.
لطفا اگه میدونین راهنماییم کنین
قسمت بندها و برگهاش چیزی شبیه تار عنکبوت میپوشونه و بعد برگ خشک میشه الان تعداد برگاش خیلی خیلی کمه
شکلک

این نظر توسط مقدم در تاریخ 1392/06/15 و 16:09 دقیقه ارسال شده است

متشکرم از مطالب خوبتونمنم یه یاس رازقی دارم 1ساله گل نداده من فقط کود گوسفندی بهش دادم

این نظر توسط مقدم در تاریخ 1392/06/15 و 16:09 دقیقه ارسال شده است

متشکرم از مطالب خوبتونمنم یه یاس رازقی دارم 1ساله گل نداده من فقط کود گوسفندی بهش دادم

این نظر توسط آزاده در تاریخ 1391/07/08 و 0:05 دقیقه ارسال شده است

سلام. از شما دعوت می‌کنم از وبلاگ "باغبانی سبز" دیدن فرمایید.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام به بوستان خوش امديد.بوستان ارائه دهنده خدمات: طراحی و اجراي فضاي سبز ، گلستان گل محمدي ، توليد نهال گل محمدي و ساخت گلخانه خانگي و ارسال به سرتاسر كشور همچنين ارائه دهنده اطلاعات در زمينه پرورش گل و گياهان زينتي، باغباني ، كشاورزي ، فضاي سبز و ... . جواب مشكلات خود را از ما بخواهيد. پيشنهاد هاي شما در ارائه خدمات بوستان بسيار موثر خواهد بود. با تشكر - بوستان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 650
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 767
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 88
  • باردید دیروز : 355
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 88
  • بازدید ماه : 6,965
  • بازدید سال : 51,984
  • بازدید کلی : 5,927,841