loading...
بوستان
محسن بازدید : 7667 1391/09/19 نظرات (2)

 

 

 

      اسم علمی‌گیاه خورشیدی Clivia miniata ، از خانواده Amaryllidaceae میباشد. این گونه بومی‌آفریقای جنوبی است

      برگهای آن خطی یا نوار مانند به رنگ سبز تیره براق و به طول نیم متر می‌باشد ارتفاع این گیاه به حدود ۵۰ سانتی متر می‌رسد. ساقه گل دهنده در انتها در حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل به رنگ نارنجی متمایل به قرمز از اوایل تا اواسط بهار می‌دهد .

      این گیاه ریزوم‌دار و همیشه سبز دارای برگ‌های نواری شکل و نیمه افراشته به رنگ سبز تیره که مستقیماً از سطح زمین می‌رویند میباشد که طول آنها ۶۰ – ۴۰ سانتی‌متر است. هر یک از ساقه‌های گیاه ۲۰ – ۱۰ گل نارنجی یا قرمز رنگ در فصل بهار یا تابستان تولید می‌کند.

 

 

 

      زمان گلدهی این گیاه بهار به تابستان است البته پس از آن که گیاه بالغ شد که در حدود ۳ سال طول میکشد.

      از اوایل پاییز باید به گیاه آب کمتری داد تا این طول ساقه گل دهنده به ۱۵ سانتی متر برسد. سپس به میزان مناسب آب داده و آن را در حرارت ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگاه می‌داریم.

      بهتر است در مورد این گیاه برای آبیاری از آب مقطر استفاده شود. پس از گل دادن باید خاک گلدان را عوض کرد و این عمل در اردیبهشت و خرداد ماه صورت می‌گیرید ولی می‌توان در بعضی سالها فقط قسمت سطحی خاک گلدان را تعویض نمود.


اما باید مواظب بودکه به ریشه‌های متورم و گوشتی آن آسیبی نرسد. اگر گل‌ها را نچینید می‌توانید از گیاهان بذر گیری نمائید. معمولا حدود ۱۰ ماه طول می‌کشد که بذر‌ها برسند

      گل خورشیدی به نور کم تا معمولی، گرمای متوسط، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد

      کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۳ گرم در لیتر هر هفته یکبار از فروردین تا شهریور، مورد استفاده قرار داد

      مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ یا خاک جنگلی مرطوب، برای رشد آن مناسب است.

      قبل از گلدهی خورشیدی‌ها در اواخر اسفند یا اوایل فروردین با یک کود کامل بیست بیست بیست کود دهی کنید تا گلهای بهتری تولید بکند. مراقب باشید در زمانی که گل دارد کود ندهید.بعد از ریختن گلها هم میتوانید ماهی یکبار کود کامل بدهید.

      خورشیدی از طریق پاجوشهایی که مجاور پایه مادری، بین برگهای تسمه ای شکل، غده‌ها و ریشه‌ها به وجود آمده اند تکثیر می‌شود. اواخر تابستان که گلدهی به پایان رسیده است، گیاه را طوری از هم جدا کنید که بتوانید به پاجوشها دسترسی داشته باشید.

پاجوشهایی را که به اندازه کافی بزرگ شده اند، با یک چاقوی تیز جدا کرده و به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت قراردهید. هر پا جوش باید شامل حداقل سه یا چهار برگ بوده و طول آن حدود ۲۵ سانتیمتر باشد.

قلمه‌ها را در مای ۱۸ تا ۲۰ درجع سانتیگراد نگاه دارید و به طور منظم خیس و خشک بودن خاک را کنترل کنید. زیرا آبیاری به موقع به ویژه در مراحل اولیه تکثیر، در سرعت ریشه دهی بسیار موثر است.

خلاصه اینکه : گل خورشیدی مكان نیم سایه كنار پنجره ای رو به شرق و یا غرب، خاك سبك كه دارای زهكش خوب باشد، در فصل تابستان هر دو روز یك بار گیاه را آبیاری نموده و در زمستان آبیاری را كاهش می دهند و خاك را نسبتاً خشك نگه می دارند. حداقل دمای قابل تحمل آن در فصل زمستان ۱۰ درجه سانتیگراد است.

 

: منابع  http://3001.ir  - en.wikipedia.org

 - aftabir.com - golestan-ali.com

.kibod.com

تصاویر:

image

 

 

imageimage

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط لایقی در تاریخ 1394/09/15 و 11:26 دقیقه ارسال شده است

سلام معندس حکیمی عزیز. برای گل دادن گل خورشیدی در شب عید در اقلیم گیلان چه باید کرد؟

این نظر توسط مهدی حق حسینی در تاریخ 1392/12/18 و 17:27 دقیقه ارسال شده است

سلام خسته نباشین گل خورشیدی رو از کجا تهیه کنم ؟


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام به بوستان خوش امديد.بوستان ارائه دهنده خدمات: طراحی و اجراي فضاي سبز ، گلستان گل محمدي ، توليد نهال گل محمدي و ساخت گلخانه خانگي و ارسال به سرتاسر كشور همچنين ارائه دهنده اطلاعات در زمينه پرورش گل و گياهان زينتي، باغباني ، كشاورزي ، فضاي سبز و ... . جواب مشكلات خود را از ما بخواهيد. پيشنهاد هاي شما در ارائه خدمات بوستان بسيار موثر خواهد بود. با تشكر - بوستان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 650
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 767
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 64
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,459
  • بازدید ماه : 2,459
  • بازدید سال : 71,429
  • بازدید کلی : 5,947,286