loading...
بوستان
محسن بازدید : 24684 1390/12/25 نظرات (10)

كاكتوسها از جمله جذابترين و متنوعترين گياهان خانگي هستند. اكثر انواع كاكتوس حتي در دست يك صاحب تازه كار، به راحتي رشد ميكنند.

كاكتوس زينتي

 

آبياري:
درطي فصل رشد  كاكتوس بايد بيش از دوران استراحت آبياري شود. برنامه خاص تعريف شده اي براي آبياري كاكتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاك،آب و هوا و عوامل مشابه بستگي دارد.
دقت کنید گلدان كاكتوس را بعد از خشك شدن كامل سطح خاك ابياري كنيد .

با آبیاری صحیح رشد كاكتوس ها سرعت پيدا مي كند. درست است كه كاكتوس ها به ابياري كمي نسبت به ديگر گلهاي خانه نياز دارند اما توجه كنيد اگر شما کاکتوس هایتان را خيلي كم ابي دهید انها رشد چندانی نخواهند داشت.و فقط زنده خواهند ماند و ممكن است ریشه هایشان خشک شود در این حالت پس از آبیاریریشه ها توانایی جذب اب را نخواهند داشت.

با اين حال بزرگترينمشكل براي صاحبان كاكتوس، آبياري بيش از حد است. اما اين مشكل تنها با كمي دقت قابل حل است. آبياري بيش از حد موجب پوسيدگي ساقه و ريشه گياه ميشود ومتاسفانه هنگامي كه ريشه كاكتوس بپوسد يا حتي پوسيدگي در آن آغاز شود در بيشتر اوقات ديگر نمي توان گياه را نجات داد.

درهنگامی که کاکتوس در دوره رشد خود قرار ندارد به اب بسیار کمی احتیاجدارد. ریشه کاکتوس وقتی که گیاه خواب است برای فاسد شدن مستعد است و درصورت اب دهی بیش از اندازه کاکتوس از بین خواهد رفت.درهنگامی که کاکتوس خواب است بعد از2 تا 3 هفته -اگر باران گلدان شما راابياري نكرده باشد- پس از اینکه خاک کاملا خشک شد،ابیاری سبکی کفایت خواهد کرد.به میزانی گیاه را ابیاری کنید که ریشه انکمی مرطوب شود .

در كل کاکتوسهایی که در گلدانهای کوچک هستند نسبت به کاکتوس هایی که در گلدانهایی بزرگتر قرار دارند به ابیاری بیشتری احتیاج دارند.

فقط فراموش نكنيد: كاكتوس را به اندازه آب دهيد!


كود:
كاكتوس در طي بهار و تابستان ( شش ماه اول سال) تنها هر دو تا سه ماه يك مرتبه به كود احتياج دارد. يك كود كم ازت براي كاكتوس مناسب است. كودهايي كه به تدريج در خاك آزاد ميشوند نيز براي كاكتوس مناسب هستند، اما اين كودها تنها يك مرتبه در بهار به خاك افزوده ميشوند.
نور:

كاكتوس به  نور علاقه زيادي دارند  و اگر در معرض نور كافي قرار نگيرند در فصل گلدهي به خوبي شكوفا نمي شوند. در بعضي از گونه ها اگر گياه  در معرض نور مستقيم قرار نگيرد ساقه ها بلند و كشيده مي شوند كه از زيبايي كاكتوس كاسته مي شود. نور زياد همراه با ابياري مناسب عوامل مهم نگهداري كاكتوس ها هستند.

دما:

كاكتوسها ميتوانند در فصل رشد خود دماي 32 تا 38 درجه را تحمل كنند و بهترين دما در فصل استراحت آنها، 7 تا 12 درجه سانتيگراد است. اين دمايي است كه كاكتوس در محل طبيعي زندگي با آن روبرو ميشود. هواي سرد در فصل استراحت، ميتواند به گل دهي گياه در فصل رشد منجر شود.

 آفتهاي كاكتوس : آفتهاي كاكتوس به نسبه معدود هستند، اما هنگام خريد كاكتوس توجه كنيد كه حشره اي مشكوك روي آن لانه نكرده باشد. در صورتي كه آفات كاكتوس به سراغ گياه شما آمدند، با اندكي حشره كش ميتوانيد آنها را از بين ببريد.

كاكتوس ها

 

 

جابجایی کاکتوس ، انتخاب گلدان مناسب براي كاكتوس
بیشتر
افراد جابجایی گلدان گیاه را بیش از اندازه انجام می دهند. این کار بهریشه های کاکتوس اسیب وارد می کند .فقط هنگامی که گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد باید این کار صورت بگیرد بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار استکه گیاه در حال رشد بوده و انرژی زیادی دارد..یک کاکتوس حدود 5 سال و حتي بيشترمی تواند در یک گلدان باشد بدون اینکه احتیاجی به تعویض گلدانداشته باشد.کاکتوسها در هر گلدانی که زه کشی و تخلیه اب مناسبی داشته باشد می توانند بهخوبی رشد کند. گلدانهایی گلی با عمق کم برای کاکتوس ها بسیار مناسب است واصولا کاکتوس ها به عمق زیادی احتیاج ندارند.برای انتخاب سایز گلدان، گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس را انتخاب کنید.گلدانهای بزرگ برای کاکتوس های کوچک مناسب نبوده ، موجب از بین رفتن گیاه خواهد شد.پس از انتقال کاکتوس برای ابیاری ان عجله نکنید تا فرصت ترمیم به ریشه های گیاه داده باشید . پس از چند روز به ابیاری گیاه بپردازید. در سه هفته اول به ابیاری کم اکتفا کنید
.

گلدان مناسب براي كاكتوس عمودي:گلدان مناسب براي اين نوع كاكتوس، ظرفي است كه دهانه آن به اندازه نصف قد گياه باشد و بهتر است به جاي عريض بودن، عميق باشد.

گلدان مناسب برايكاكتوس گرد:گلدان مناسب اين كاكتوس تنها بايد 4 تا 5 سانتيمتر عريضتر از كاكتوس باشد.

 


 گل   اشنايي با تعويض گلدان كاكتوس ( + تصاوير )


لايه هاي خاك كاكتوس:

1- ريگ ريز
2-خاك گلدان + ماسه
3- خزه يا پوست برنج
4- ريگ يا خرده سفال

تكثير :

 معمولا از طريق جدا كردن پا جوش يا قلمه انجام مي شود كه كار اساني مي باشد شما مي توانيد با جدا كردن پا جوش و كاشت در خاك و ظرف مناسب كاكتوس جديد داشته باشيد البته مواظبت كنيد كه دست خود و قلمه و مادر ضربه نزنيد و اين كار را با احتياط انجام دهيد

برای جلوگیری از پوسیدگی کاکتوس قبل از اینکه ان را در خاک قراردهید چند روزی ان را در سایه قرار دهید تا قسمت جدا شده خشک شود .هر اندازه محل جدا شده بزرگتر باشد به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد(3 تا 15روز).هم چنین گرم وسرد بودن هوا نیز موجب کاهش و افزایش زمانخشک شدن می شود. پس از این دوره ان را در گلدانی با زه کشی مناسب قرارداده و بعد از حدود دو روز  كاكتوس جديد را به خاطر اينكه تحريك به رشد ريشه شود، شروع به ابياري كنيد.

 

 

 

مراقبت و نگهداری کاکتوس ها در ماه های مختلف سال :
فضای باز: بیشتر کاکتوس ها دمای نزدیک به صفر را تحمل می کنند.
فضای بسته: ﭘنجره ای که نور آن باعث سوختن سطوح بیرونی کاکتوس نشود محل مناسبی است به شرطی که هر از گاهی گلدان آن را بچرخانیم تا نا موزون رشد نکند . 
فروردین ماه : خروج از دوره ی استراحت و آغاز رشد جدید ، تعویض گلدان ، شروع بذر کاری کاکتوس ها و گیاهان گوشتی ، ذخیره شدن آب در بافت کاکتوس ها و نیاز به آبیاری هر چند روز یکبار.
اردیبهشت ماه : گرفتن قلمه برای رشد بهتر کاکتوس های انبوه و ﭘر ﭘشت ، تهویه کامل اطراف گیاه و درون گلدان ها ، ایجاد کمی آفتاب جهت جلوگیری از سوختن و ﭘاره شدن ﭘوسته بیرونی گیاه در اثر آفتاب زیاد ، کاشت بذر برخی ارقام ، افزایش آبیاری و کمتر کردن دور آبیاری.
خرداد ماه :بیرون آوردن کاکتوس ها از گلخانه و قرار دادن در فضای باز ، آغاز کود دهی برای تقویت کاکتوس ها ، آبیاری بیشتر.
تیر ماه : بهترین زمان کوددهی ، جدا کردن بخش های ﭘژمرده و خشک شده ، شروع کار ﭘیوند زدن.
مرداد ماه : کاربرد سایه بان جهت جلوگیری از سوختن با نور مستقیم آفتاب ( اما نور فراوان به آنها برسد ) ، جمع آوری بذرهای رسیده و کاشت آنها ، جدا کردن ﭘاجوش ها و گرفتن قلمه جهت ازدیاد ، استفاده از کنه کش برای مقابله با حمله احتمالی کنه قرمز به دلیل خشکی و گرمی هوا .
شهریور ماه :ایجاد جریان هوای مناسب ، انتقال بذرهای رشد کرده که قبلا کاشته شده اند به بستر کاشت ، ﺴﻤﭙاشی برای جلوگیری از حمله آفات ، آماده سازی گیاه در شرایط سخت و نامساعد برای مقاوم شدن برای فصل استراحت ، کم کردن آبیاری و درجه حرارت ، انتقال کاکتوس های ضعیف تر به درون گلخانه.
مهر ماه : ایجاد آفتاب مستقیم ، کاهش آبیاری ، بر قرار کردن جریان هوای مناسب در روز و شب . 
آبان ماه : آغاز خواب زمستانی ، کاهش قابل ملاحظه آب آبیاری به دوهفته یکبار (اما به یکباره انجام نشود.) ، کم کردن کار تغذیه گیاه ، نور کافی و خشک بودن محیط الزامی است . 
آذر ماه : ورود به دوره استراحت و کاهش قابل ملاحظه رشد رویشی فیزیولوژیک ، آبیاری قطع شود ( هر بیست روز آبیاری مختصر کافیست .) ، نور کافی جهت جلوگیری از ضعیف شدن 
جوانه هایی که در این دوره تشکیل می شوند ، قطع کوددهی .
دی ماه : قطع کامل آبیاری ( به جز کاکتوس هایی که جوانند و ریشه کم و ضعیف دارند.) ، آب به صورت مه ﭙﺎش به اطراف گیاه برای حفظ شادابی ، باز و بسته کردن ﭘﻨﺠﺮه در ساعات میانی روز و ایجاد هوای تازه و سالم .
بهمن و اسفند ماه : عدم آبیاری به جز کاکتوس های جوان که احتمال خشکی آنها وجود دارد . 
( اگر خشکی گلدانها زیاد بود آبیاری مختصر ضروری است  )

 

تقسیم بندی کاکتو س ها
کاکتوس‌ها در کل به سه زير خانواده تقسيم مي‌شوند:
-زير خانواده پرسکيه Pereskia ؛
-زير خانواده اوپنسيه Opuntia ؛
- زير خانواده سرئه Cerea
زير خانواده پرسکيه Pereskia
تنها  در اين زير خانواده جاي مي‌گيرد. گياه پرسکيه برگ‌هايي شبيه برگ مرکبات به رنگ‌هاي متنوع دارد و گل‌هاي سفيد آن شبيه به گياهان خانواده رزاسه است. اين کاکتوس در خاک‌هاي متوسط تا معمولي باPH حدود 5/6 – 5/7 نگهداري مي‌شوند و قلمه‌هاي ساقه اين گياهان براحتي در ماسه ريشه‌دار مي‌شوند (براي تكثير مشكلي ندارند).
زير خانواده اوپنسيه Opuntia
کاکتوس‌هاي اوپنسيه به فارسي كاكتوس‌هاي راكتي ناميده مي‌شوند. كه در برگيرنده انواع  هستند. اين دسته از کاکتوس‌ها گاهي در مناطق گرمسيري ميوه‌هاي خوراکي توليد مي‌کنند كه مصارف دارويي دارد.
زير خانواده سرئه Cerea
 در زير خانواده سرئه قرار دارند. اين دسته از کاکتوس‌ها در مناطق سردسيري در فضاي گلخانه‌ها قابل حفاظت و نگهداري مي‌باشند. اين گياهان بدليل خارهاي گزنده و حساسيت‌زا ايجاد مشكل مي‌كنند پس در منازل از دسترس بچه‌ها دور نگه داريد.

کاکتوس برگدار :  تصویر زیر نیز در خانواده کاکتوس ها قرار دارد ( در خواستی )

کاکتوس برگ دار

منبع : بوستان bostane.ir - parscactus.com

 گل و گياهان زينتي     تصاوير زيبا از كاكتوس ها


تصاویری از کاکتوس های فروشگاه سایت بوستان :

 



ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Sodabeh در تاریخ 1395/08/16 و 6:19 دقیقه ارسال شده است

سلام‌من کاکتوسم همین اخریه است که موقع خریدم ایراد داشت وگلفروشه کفت عادیه... ولی متاسفانه بیشتر شده.. قسمته پایینش عادی نیست داخله شاراش رنگش فرق داره انگار توش ابه.. و خطوط زردهم داره ... انتهاش که زرده... و روشم سفیدک زده... خ ناراحتم برم تعویضش کنم؟
پاسخ : احتمالا گیاهتون بیماره. که می تونه با مراقب از گیاهتون در شرایط مناسب اون را بهبود بدید . در اخر با خودتونه اگر زیر قیمت بهتون داده یه حرف دیگه هست اما اگر قیمت خودش بهتون داده شما حق داشتید که یک گیاه سالم تحویل بگیرید.

این نظر توسط Goli در تاریخ 1393/12/18 و 16:13 دقیقه ارسال شده است

سلام وخسته نباشید واقعا عالی دمتون گرم
من از کاکتوس آخری دارم اچینو چجوری میشه تکثیر کرد ؟ کاکتوسای دیگه ام بچه میدن ولی اچینوم نمیده چیکارش کنم
پاسخ : سلام تکثیر اچینو از طریق بذر انجام می گیرد و اچینو بچه نمی دهد امری عادی است.

این نظر توسط زهره در تاریخ 1393/06/28 و 10:55 دقیقه ارسال شده است

سلام چرا کاکتوسهای من میپوسند با اینکه هفته ای یکبار ابیاری میکنم؟؟
پاسخ : سلام . فقط موقعی به گلدان خود اب دهید که پای گلدان کاملا خشک شده باشد

این نظر توسط اسماعیل در تاریخ 1393/05/28 و 19:30 دقیقه ارسال شده است

دوست دارم دمت گرمشکلک

این نظر توسط 213 در تاریخ 1393/03/16 و 19:04 دقیقه ارسال شده است

ممنون ازتون.مشکلی بود دوباره مراجعه میکنم

این نظر توسط عسل در تاریخ 1393/02/31 و 15:33 دقیقه ارسال شده است

سلام
ممنون از اطلاعاتتون
کاکتوس من قدش 1متر ونیم شده اما هنوز گل نداده چه کار کنم ؟
پاسخ : کاکتوس ها به صورت فصلی گل می دهند و قبل از دوره گ دهی باید در معرض نور مستقیم افتاب قرار بگیریند

این نظر توسط شیوا در تاریخ 1392/12/16 و 15:11 دقیقه ارسال شده است

سلام
ممنون از اطلاعات مفیدتون
من یه کاکتوس دارم که بدنش زرد شده نمیدونم چه مشکلی داره میشه راهنمایی کنید؟
پاسخ : سلام میتونه به خاطر سرما باشه . البته چک کنید که مورد حمله قارج ها قرار نگرفته باشد.

این نظر توسط bahar در تاریخ 1391/07/10 و 18:24 دقیقه ارسال شده است

مطالب خوبی بود اما کاش یه عکس هم از یک کاکتوس برگدار میذاشتیدشکلک
پاسخ : در همین صفحه اضافه شد.

این نظر توسط سامان اسدي از تهران در تاریخ 1348/10/11 و 22:28 دقیقه ارسال شده است

سلام كاكتوس بند اگشتي دارم ساقه هايش بلند و نازك شده و مثل قبل زيبا نيست چيكار كنم مثل اولش شود.شکلک
پاسخ : سلام اقا ساسان احتمالا كاكتوستون را در جاي نور متوسط يا كم نگهداري مي كنيد . گل شما نياز به نور فراوان دارد و مشكل شما به اين موضوع مربوط مي شود . گياه شما حداقل روزي 4 ساعت نور مستقيم افتاب نياز دارد.

این نظر توسط mashojaei در تاریخ 1348/10/11 و 8:01 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست من. ممنون از وبلاگ زیبات.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام به بوستان خوش امديد.بوستان ارائه دهنده خدمات: طراحی و اجراي فضاي سبز ، گلستان گل محمدي ، توليد نهال گل محمدي و ساخت گلخانه خانگي و ارسال به سرتاسر كشور همچنين ارائه دهنده اطلاعات در زمينه پرورش گل و گياهان زينتي، باغباني ، كشاورزي ، فضاي سبز و ... . جواب مشكلات خود را از ما بخواهيد. پيشنهاد هاي شما در ارائه خدمات بوستان بسيار موثر خواهد بود. با تشكر - بوستان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 650
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 767
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 104
  • باردید دیروز : 96
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 645
  • بازدید ماه : 4,590
  • بازدید سال : 49,609
  • بازدید کلی : 5,925,466