loading...
بوستان
محسن بازدید : 4994 1391/04/10 نظرات (1)


نام علمی Araucaric excelsa

فارسی اصیل:كُپی ناژ (كپی=میمون ناژ=كاج)اشاره به معنی ریشه نام لاتین آن
فارسی رایج:كاج مطبق
نام انگلیسی:Norfolk Island

گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده آراكریاسه با شاخه های مطبق موطن اصلی جزیره نور فولك استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد و لی در آپارتمان به كندی رشد مینماید و حداكثر 150 سانتیمتر میرسد . احتیاج شدیدی به اكسیژن فراوان دارد ودر جه حرارت بالا را تحمل نمیكند گیاهانی كه از طریق كاشت بذر بدست آمده اند شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می نماید و بهتر است رجهت ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد( در بخش مورفولوژی توضیح داده شده)


نیاز ها :

نور:در تابستان از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلو گیری كنید:اگر چه سایه را تحمل مینماید ولی نزدیك به پنجره با نور ملایم نگهداری كنید در بهار و تابستان هر هفته یكبار 80 در جه آنرا بچرخانید در غیر این صورت گیاه بطرف نور حرکت کرده و شكل طبیعی خور را از دست می دهد.ویا میتوانید از لامپ قرمز در شب از این چرخش جلوگیری نمایید.
دما:حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتیگرادو حداكثر در تابستان 16 درجه سانتیگراد در صورت امكان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود.
آبیاری:در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت تا در روز یكبار آبیاری كافی است خاك را همیشه مرطوب نگهدارید.در صورت امكان از آب سبك بدون املاح(آب جوشیده) استفاده گردد.
رطوبت:هفتهای یكبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان احتیاج به غبار پاشی با آبفشان دارد.
تغذیه:با شروع فصل رشد(بهار و تابستان)جهت تغذیه مصنوعی از كود محلول در آب استفاده كنید بعلت نیاز كم این گیاه به تغذیه مصنوعی نصف آن مقداری كه روی بسته توصیه شده است كافی است.
خاك مناسب:خاك مورد نیاط این گیاه كمپوست سبك است.
تعویض گلدان :قبل از اینكه ارتفاع گیاه به یك متر برسد هر سال گلدان را بایك در جه بزرگتر تعویض نمایی پس از آن خاكهای سطح گلدان را با آرامی خارج و با خاك كمپوست نو تعویض نمایید.
تمیز نمودن برگها:غبار پاشی با آبفشان در این خصوص كافی است از مواد براق كننده شیمیایی استفاده نكنید.
تكثیر:ریشه دار نمودن قلمه و كاشت بذر (پایه های بذری دارای طبقه های نامنظم هستند)

نكته عمومی

جهت جلوگیری از عبور نور و رشد جلبك در اطراف ریشه گلدانهای تیره رنگ را انتخاب كنید.
رشد كاج مطبق بسیار كند و هر سال یك طبقه و یا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید زیبایی این گیاه در داشتن برگهای سوزنی شفافدر طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است برای این منظور سعی كنید از دستمالی كردن برگهای سوزنی و استفاده ازمواد براق كننده جلوگیری و با آب فشان رطوبت گیاه را تامین نمایید.جهت مشاهده مطلب کامل در زمینه کاج مطبق در سایت بوستان کلیک کنید

عوارض و در مان
1.شاخه های باریك و علفی هستند:تغذیه مصنوعی تجویز می گرددمیزان مواد غذایی را دو برابر كنید.
2.برگهی سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند:هوا گرم و خشك است گلدان را به محل خنك تر با اكسیژن فراوان منتقل كنید آبیاری و آبفشانی را فراموش نفرمایید.
3.حشرات ریز سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناك شده اند:هر 14 روز یكبار با یك سم حشره كش نفوذی سیستمیک ) مثل مالاتیون اکامت وغیره طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند.
4.شاخه ها بطرف پایین خم شده اند :هوا خیلی سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید
5.برگهای شاخه های پایین می ریزند:گیاه پیر شده است اگر تاریكی زیاد باشد گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشك شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید.
6.برگها سبز هستند ولی می ریزند:آبیاری زیاد از اندازه باعث این عارضه است آبیاری را متوقف كنید تا سطح خشك شود سپس آبیاری را با میزان كمتر انجام دهید .
7.برگها متمایل به سفیدی هستند :اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا از پشت شیشه عامل آن است گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.
8.زخمهای سفید پنبه ای شكل و سفید رنگ در قاعده برگها تشكیل شده است:حشره آفت باعث این نارسایی است هر 14 روز یكبار با سم حشره كش طبق دستور سمپاشی كنید و یا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.
9.رسد گیاه متوقف شده است:ریشه ها را بازدید كنید اگر متراكم شده ان زمان تعویض گلدان فرارسیده است

منبع : tebyan.net


تصاویری از این گیاه:


کاج مطبق پرورش و نگهداری



ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هادی زرگری در تاریخ 1392/12/04 و 13:18 دقیقه ارسال شده است

سلام من از این گل دارم یه هفته پیش تو سرمای شدید مونده الان تمام برگهای زرد شده داره میریزه چکارش کنم اگه از ساقه بزنمش دوباره رشد می کنه لطفاً راهنمایی کنین.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام به بوستان خوش امديد.بوستان ارائه دهنده خدمات: طراحی و اجراي فضاي سبز ، گلستان گل محمدي ، توليد نهال گل محمدي و ساخت گلخانه خانگي و ارسال به سرتاسر كشور همچنين ارائه دهنده اطلاعات در زمينه پرورش گل و گياهان زينتي، باغباني ، كشاورزي ، فضاي سبز و ... . جواب مشكلات خود را از ما بخواهيد. پيشنهاد هاي شما در ارائه خدمات بوستان بسيار موثر خواهد بود. با تشكر - بوستان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 650
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 767
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 802
  • باردید دیروز : 355
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 802
  • بازدید ماه : 7,679
  • بازدید سال : 52,698
  • بازدید کلی : 5,928,555